Drošs elektroniskais paraksts: Kā iegūt un lietot eParakstu?

20.05.2020

Viena no digitālās pasaules noderīgākajām un ērtākajām iespējām ir drošs elektroniskais paraksts, kas nodrošina dokumentu parakstīšanu attālināti. Elektroniskais paraksts jeb eParaksts lieti noder situācijās, kad, piemēram, laika trūkuma vai ģeogrāfisku apstākļu dēļ, nav iespējams klātienē parakstīt svarīgu līgumu, rēķinu vai citus dokumentus.

Turpini lasīt un uzzināsi to, kas ir eParaksts, tāpat arī, kā izveidot un lietot eParakstu.

Kas ir elektroniskais paraksts jeb eParaksts?
Kā iegūt un lietot eParakstu?
eParaksts eID
eParaksts mobile
eParakstsLV
eParaksts karte
eZīmogs un eZīmogs+ 
Kur lietot eParakstu?

Kas ir elektroniskais paraksts jeb eParaksts? 

eParaksts ir personas individuāls paraksts elektroniskajā vidē, ar kura palīdzību ir iespējams attālināti un droši parakstīt elektroniskus dokumentus, piemēram, līgumus, rēķinus, iesniegumus, vēstules u.tml. Drošs elektroniskais paraksts kalpo arī kā rīks, kas apliecina Tavu identitāti digitālajā vidē.

Elektroniskiem dokumentiem, kas ir parakstīti ar eParakstu, ir tāds pats juridisks spēks kā ar roku parakstītiem dokumentiem papīra formātā. 

Kā iegūt un lietot eParakstu?

eParakstu var iegūt ikviena Latvijas Republikas Iedzīvotāju reģistrā reģistrēta persona vecumā no 14 gadiem. Elektroniskais paraksts ir pieejams vairākos nesējos, sniedzot iespēju katram piemeklēt sev atbilstošāko variantu.

Privātpersonām un juridiskām personām piedāvātais eParakstu variantu klāsts: 

eParaksts eID

eParaksts eID tiek nodrošināts ar eID kartes palīdzību, kas ir personu apliecinošs dokuments un kuru var iegūt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) teritoriālajā nodaļā vai pārstāvniecībā ārzemēs. Svarīgi ņemt vērā, lai parakstītu dokumentus vai apliecinātu savu e-identitāti digitālajā vidē ar eID karti, eID kartē ir jābūt aktivizētiem eParaksta sertifikātiem – to noskaidro, sazinoties ar PMLP. Lai uzsāktu lietot eParakstu eID Tev būs nepieciešams kartes lasītājs un bezmaksas programmatūra

eParaksts mobile

eParaksts mobile ir mobilā aplikācija, kas ir drošs veids, kā gan apliecināt savu identitāti interneta vietnēs, gan parakstīt dokumentus portālā eParaksts.lv un citur. Aplikācija ir bez maksas un pieejama gan Android, gan iOS operētājsistēmas lietotājiem. 

eParakstsLV

Ar mobilās aplikācijas eParakstsLV palīdzību varēsi droši un ērti parakstīt dokumentus savā viedierīcē, kā arī pārbaudīt jau parakstītus dokumentus. Pirms eParakstsLV lietošanas ir nepieciešams lejupielādēt eParaksts mobile aplikāciju un jāizveido eParaksta parole portālā eParaksts.lv. eParakstsLv tāpat kā eParaksts mobile ir pieejam bez maksas gan Android, gan iOS operētājsistēmas lietotājiem.

Papildus varianti juridiskām personām:

eParaksts karte

eParaksts karte ir pieejama tikai juridiskām personām, kas nodrošina gan dokumentu parakstīšanu, gan personas identitātes apliecināšanu elektroniskajā vidē. Tāpat kā ar eParaksts eID arī šai kartei būs nepieciešams kartes lasītājs un bezmaksas programmatūra eParakstītājs. 

eZīmogs un eZīmogs+

eZīmogs un eZīmogs+ ir uzņēmuma vai iestādes dokumentam pievienots paraksts, bet tas neaizstāj uzņēmuma vai iestādes pārstāvja parakstu.

Tabula ar informāciju par to, kā un cik ātri var saņemt katru no eParaksts veidiem.

Avots: https://www.eparaksts.lv/ 

Kur lietot eParakstu?

eParaksts ir drošs veids, kā parakstīt dokumentus sev ērtā laikā un vietā, kā arī veikt savas identitātes apliecināšanu. Elektronisko parakstu varēsi lietot, piemēram, saziņā ar valsts un pašvaldību iestādēm, sadzīves, medicīnas un finanšu pakalpojumu nodrošināšanai, darījumiem juridisko personu starpā.

Tāpat atgādinām, ka arī Aizdevums.lv saviem klientiem piedāvā aizdevuma līgumu slēgšanu attālināti ar eParaksta iespējām.

eParaksts ir vienīgais valstī kvalificēta paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojums.

Plašāku informāciju par eParaksta piedāvātajiem veidiem, nosacījumiem un izmantošanas iespējām meklē šeit.

Citus noderīgus ieteikumus meklē Aizdevums.lv blogā!

Dalies ar šo: